מנפצים את המיתוס: שיווק באמצעות תוכן? לא מה שחשבתם!

שיווק באמצעות תוכן הוא הגרסה העברית של המונח הפופולארי "content marketing" אשר זכה לתהילת עולם בכל הנוגע לשיווק באינטרנט. במבט ראשון, שיווק באמצעות תוכן הינו כלי שימושי ורב עוצמה בדרך להגברת המכירות של העסק. במחשבה שנייה, אם תבדקו לעומק מה עומד מאחורי ההילה הסובבת את השיווק באמצעות התוכן בשנים האחרונות,  תגלו כלי  שהוא לא תמיד  אפקטיבי, שבחלק  מהמקרים, לא מספק לכם את התוצאות הדרושות ואיננו מצדיק את ההשקעה  (הסבר בהמשך) .

 

לפני הכל: מהו בעצם, שיווק באמצעות תוכן?

לפני שאציג בפניכם את הסיבות כבדות המשקל שהביאו אותי למסקנה הבלתי נמנעת ששיווק באמצעות תוכן הוא לא מה שחשבתם, אסביר בקצרה מהו שיווק באמצעות תוכן.

 

שיווק באמצעות תוכן הוא, למעשה, שיטה שיווקית המבוססת על הפצת תכנים ברשת. אילו תכנים? תכנים שהינם בעלי ערך מוסף לקהל היעד של בעל העסק.

 

תומכי השיטה מאמינים כי אם תגדירו נכון את קהל היעד שלכם ותפיצו ברשת תכנים שיעניינו אותו, יבדרו אותו או יתרמו להשכלה שלו, תצליחו לחזק את המודעות של קהל היעד למותג שלכם ולבסס את אהדתו, ומעבר לכך – תצליחו למשוך את קהל היעד לגלישה באתר האינטרנט שלכם ולדפי הנחיתה שלכם, תייצרו יותר לידים ותגבירו את מעגל ההכנסות שלכם.

 

התוכן, במרבית המקרים, לא יהיה שיווקי באופן גלוי, ולא יעסוק ישירות בשירות או במוצר אותו אתם מעוניינים לשווק. בדרך כלל, התוכן יתמקד במגוון נושאים רלוונטיים שאמורים ללכוד את תשומת ליבו של קהל היעד הספציפי שהגדרנו.

 

כמו כן, התוכן עשוי להיות מופץ במגוון אופנים, כולל חדשות, קטעי וידיאו, ספרים מקוונים, מדריכים, מאמרי שאלות ותשובות, תמונות, ועוד.

 

נשמע מדהים, לא?

אז מדוע הגעתי למסקנה ששיווק באמצעות תוכן הינו בעייתי?

הסיבה העיקרית לכך ששיווק באמצעות תוכן הוא בסך הכל סוג של אשליה שיווקית טובה נעוצה, לדעתי, בעובדה שהמוח האנושי מסנן גירויים ללא הפסקה ובאופן אוטומטי, גם כשאנו לא מודעים לכך.

 

קחו, לדוגמה, את "אפקט מסיבת הקוקטייל" הידוע, המתאר סיטואציה בה אדם נמצא במסיבת קוקטייל רועשת, אך יזהה את שמו, באופן בלתי מודע, גם אם מי שיציין את שמו יעשה זאת בנקודה מרוחקת ברחבי החדר ובקול נמוך, ברקע בליל הקולות האופייני למסיבה כזו.

 

במובן הרחב יותר, אפקט מסיבת הקוקטייל מתאר את יכולת האדם לקלוט באופן מידי, ברור וחד גירוי ספציפי שעשוי להיות בעל חשיבות גבוהה עבורו, גם כאשר האדם עצמו איננו מודע לכך כלל, ולמרות שהוא מצוי בסביבה עמוסה בגירויים מגוונים אשר, באופן טבעי, היו אמורים למנוע ממנו את קליטת הגירוי המדובר.

אז המוח שלנו מסנן גירויים באופן אוטומטי וללא הפסקה. אבל איך זה קשור לשיווק באמצעות תוכן?

בעידן המדיה בו אנו חיים, אנו מוצפים ללא הפסקה בשלל תכנים מסוגים שונים ומגוונים, ואין ספור גורמים מתחרים בו זמנית וללא הרף על תשומת ליבו של כל אחד מהגולשים.

 

המדיה המודרנית בדמות רשת האינטרנט שולטת על חיי כולנו, ובאופן בולט ביותר על חיי הצעירים יותר שבינינו, כשהיא מציפה אותנו בגירויים ללא הפסקה.

 

את ההוכחה הפשוטה ביותר לרמת הדומיננטיות של המרשתת ולמידת השליטה שלה על חיינו ניתן לראות בסטטיסטיקות המציגות את הירידה במעמדם של אמצעי המדיה המקבילים – העיתונים והטלוויזיה. אם בעבר, עמד לרשות הציבור מספר מועט של עיתונים אשר היוו את המקור הבלעדי לחדשות, הרי שכיום, המצב שונה לחלוטין, ועם הזמן, נראה כי העיתון הולך והופך למוצר בלתי רלוונטי.

 

בוועידת התחזיות של "כלכליסט" לשנת 2015 צפה ינון קרייז, יו"ר ומנכ"ל סטודיו מייקר, כי בעתיד, תעשיית הסרטונים הקצרים תהפוך למיינסטרים בעולם המדיה, ובעקבות כך, יתרחש שינוי מהותי בדרך בה אנו תופסים את המדיה.

 

לדברי קרייז, הרייטינג של רשתות הכבלים בארה"ב חווה ירידה דרמטית, כאשר שיעור הצפייה בטלוויזיה המסורתית של צעירים בטווח הגילאים שבין 24 – 12 נמוך באופן משמעותי משיעורי הצפייה בטלוויזיה זו של חתכי הגיל הגבוהים יותר. במקביל, נצפית עלייה משמעותית בצפייה בווידיאו באמצעות סרטונים קצרים ובאמצעות המובייל. באופן ישיר, נצפית ירידה משמעותית באחוזי הפרסום במדיה המסורתית, לעומת עלייה משמעותית באחוזי הפרסום במובייל ובווידיאו באמצעות האינטרנט. לדברי קרייז, תעשיית הסרטונים הקצרים הישראלית עדיין ירוקה למדי, כך ששוק המדיה הישראלי עדיין נשלט במידה רבה על ידי המדיה המסורתית, אך, ללא כל ספק, ישראל כבר בדרך, וגם היא מאמצת את המגמה המנצחת בתעשיית המדיה הבין לאומית.

 

ומה זה אומר לגבינו?

עומס הגירויים העצום הנגזר מרמת הדומיננטיות של המדיה החדשה בחיינו, יוצר מצב בו קשה מאוד,  לבקוע את מסך הגירויים במטרה ללכוד את תשומת ליבו של הגולש.

ולכן?

שימוש בתכנים, גם אם כתובים היטב וגם אם איכותיים, לא בהכרח מבטיח לכם את קידומו השיווקי של העסק שלכם!

 

גם אם המסר שלכם חד, שנון, מרתק ובעל ערך מוסף רב לקהל היעד שלכם, אף אחד לא מבטיח לכם שהוא יתפוס את תשומת ליבו של הגולש הפוטנציאלי.

 

למוח האנושי, מה לעשות, יש העדפות משלו, והוא מסנן את הגירויים המציפים אותו בהתאם לבחירות העצמאיות שלו.

 

עם כל הרצון הטוב, אין לכם דרך להבטיח שדווקא המסר שלכם ייבחר על ידי מוחו של הגולש הפוטנציאלי כגירוי המועדף עליו, ולכן, סביר להניח שאתם משקיעים משאבים חשובים, כמו זמן וכסף, במקום הלא נכון.

 

על מנת לשווק כיום תכנים לגולשים, יש להשקיע במשאבים שונים, כמו מחקר מילות מפתח, אופטימיזציה של הדף, PPC, מדיה חברתית, ועוד. ולמעשה, אם אתם רוצים לייצר תכנים איכותיים מאוד בתדירות גבוהה ולשווק אותם כמו שצריך, אתם צריכים כסף, והרבה. לכן, במצב השוק הנוכחי רק עסקים גדולים בעלי משאבים פיננסיים משמעותיים יכולים לעמוד במשימה כראוי.

 

בישראל, אמנם, שליטתה של המדיה החדשה מורגשת פחות (פחות תחרות בערוצי השיווק באינטרנט), ולכן, עדיין ניתן להגיע לקהל היעד בקלות יחסית, אך, עם זאת, סביר להניח כי זהו מצב זמני בהחלט.

 

כמובן, אין ספק כי המצב תלוי גם בגורמים נוספים, כמו הנישה אליה משתייך העסק שלכם ורמת התחרות הקיימת בשוק הספציפי שלכם, אך בגדול, השוק כיום רווי גירויים, ועליכם להשקיע הרבה מאוד במטרה לייצר תכנים שיהיו איכותיים דיים, מחד, ומהנים, מאידך.

ומהו הפתרון?

אז מהו, בעצם, התחליף ההולם לשיטת השיווק באמצעות תוכן הקיימת כיום?

 

ראשית, סביר להניח שבעתיד הלא מאוד רחוק יצוצו ללא הפסקה צורות חדשות של תוכן ואמצעי צריכה חדשים, אשר יאפשרו לשיווק באמצעות תוכן להישאר רלוונטי עבור כולם.

 

משום כך, שווה מאוד לעשות שימוש בכלים שמאפשרים לתוכן להיות ידידותי ועשיר יחסית, ומזמין את הגולש לשתף. למשל? סרטוני יוטיוב, Playbuzz, , slideshare, ועוד.

 

מעבר לכך, כשאתם יוצרים תוכן, חשבו על התוכן שלכם, כאילו אתם במהלך שיחה עם הגולש הפוטנציאלי שלכם, ו"שאלו" אותו איזה תוכן הוא מעוניין לצרוך. באופן כזה, סביר להניח שתצליחו לייצר תוכן שיהיה רלוונטי יותר ללקוח, ובעל סיכוי רב יותר ללכידת תשומת ליבו.

 

אהבתם את הפוסט? שתפו אותו 🙂

תעבירו את זה הלאה:

הצטרפו לקהילה שלנו

פרקים נוספים שיכולים לעניין אותך:

בא לי ללמוד היום על בריאות פוקוס מסחר עסקים תת מודע הורות

דילוג לתוכן